Tuesday, 15 December 2015

Dnevnik stručnog osposobljavanja | Državni stručni ispit

Dok sam još uvijek u istoj tematici i dok su sjećanja svježa... dojmovi s polaganja državnog stručnog ispita.
Državni stručni ispit
Sukladno Zakonu o državnim službenicima, državni stručni ispit (DSI) sam mogla (ne i bila obvezna) polagati nakon obavljenog/odrađenog stručnog osposobljavanja. Znači nisam ga mogla polagati prije nego odradim SO. Prijavu za DSI su slali iz MjestaGdjeRadim, odnosno osoba zadužena za kadrovske poslove. Sva potrebna dokumentacija (izvadak iz Matične evidencije HZMO-a, preslika diplome, program SO-a i prijavnica na DSI) je poslana u Ministarstvo uprave sredinom rujna. Uglavnom se rješenje o datumu DSI ne čeka dugo, no meni i mojim kolegama se odužilo iz nekog razloga. Rješenje s datum polaganja 05.12., smo dobili tek 09.11., znači manje od mjesec dana prije. =( Tih 26 dana za učenje, je još bilo umanjeno za 6 dana koje sam morala provesti na poslu, jer mi je SO završilo 16.11.

UČENJE
Dakle za učenje mi je ostalo čistih 18 dana. Gradivo nije toliko teško, koliko ga zapravo količinski mnogo ima. Zaista je opsežno i zahtjeva kod nekih dijelova veliku koncentraciju. To je, barem meni, veliki problem, jer je moja koncentracija baždarena na pola sata, maksimalno 45 minuta. Nakon toga, ako ne napravim pauzu, moj mozak će odlutati, a ja mogu "prijeći" i deset stranica, a zapravo ništa neće ostati u glavi. Nekoliko mlađih kolega s posla koji su DSI relativno nedavno polagali su nas uplašili, posebno općim djelom ispita. S današnjeg gledišta dobro da jesu, s obzirom na to koliko malo vremena smo imali, jer da nisu, previše olako bismo DSI shvatili i vjerojatno ne bismo prošli.
Moj plan učenja je bio sljedeći: prvi dan od saznanja kada je ispit sam počela s laganim čitanjem literature općeg djela. Računala sam da zakonodavstvo posebnog djela znam jer sam ga praktički svakodnevno koristila, osim toga kolege koje su DSI polagale su nas upozorili na koje dijelove da obratimo pažnju, tako da sam ga ostavila za kraj. To čitanje je trajalo tjedan dana, a radilo se o onom tjednu kada sam još radila. Kada sam prestala s SO, sam počela lagano učiti po predmetima prema pitanjima koja se nalaze na stranici Ministarstva.
Najduže sam se zadržala na Sustavu državne uprave i Europskoj uniji. Sustav državne uprave je toliko kompliciran (ne samo zbog količine gradiva, jer nema toga toliko), nego, kada taj dio prođeš, shvatiš da nam država zapravo super funkcionira s obzirom to koliko ureda, zavoda, voditelja, zamjenika, službi, agencija i blesavoća svakakvih ima. S druge strane, Europska unija, nije teška, samo ima puno podataka i puno datuma koje treba popamtiti, a odgovori na pitanja koja se nalaze na stranici Ministarstva nisu najsretnije oblikovani. Na momente se čine kao da su prepisani iz nekog pamfleta. Najlakši mi je bio Ustav, jer je najkraći, relativno normalno napisan i trenutno vrlo aktualan. Učila sam po nekoliko sati dnevno, nekada bi vrijeme učenja bilo kraće od pauze, ali kada sam sjela, stvarno sam čitala to gradivo, podvlačila bitne dijelove i pokušavala zapamtiti. Uglavnom, malo sam si bila spora, jer je plan bio da EU dovršim do 01.12., no nisam. Dovršila sam je u noći 03.12. na Autobusnom kolodvoru. Naime, 02.12. sam bila na koncertu koji je završio u vrijeme kada više niti jedno prometalo ne vozi iz Zagreba u MjestoGdjeŽivim. Tako da sam na kolodvoru prolazila zadnje stranice moje divovske skripte do pola pet ujutro. Kada sam došla doma, odspavala sam do podne, doručala (doručkovala i ručala, ne) i krenula na posebni dio. Petak, dan prije ispita, sam već bila toliko umorna od svega i od same pomisli da ponovno nešto učim mi se dizao želudac. Jednostavno se nisam mogla koncentrirati dovoljno da pamtim. Pa sam išla po pitanjima od prijašnjih ispita. I onda... je krenuo blagi napad panike jer mi se činilo da apsolutno ništa više nemam u glavi. Do negdje pola dva u noći sam čitala nešto (više se i ne sjećam što) i onda se do pola četiri vrtila u krevetu. Ne znam ni kada niti jesam li uopće zaspala.

ISPIT
Ispit se bio u pola 9 u Ministarstvu uprave. Čim smo došli, ušli smo u zgradu i čekali u predvorju. Oko pola devet se pojavila jedna jako draga žena (tajnica moje grupe) i počela nas prozivati. Nakon toga moju grupu je odvela u podrum, tamo smo sjeli za stolove. Tada je došla do svakoga od nas, uz predočenje osobne iskaznice i potvrde da je plaćen naš ispit, nam podijelila zadatke iz posebnog dijela. Inače pravilo je da prvo polažeš posebni dio, pa nakon toga opći. Posebni dio se sastoji od praktičnog zadatka (npr. ako je tvoje mjesto osposobljavanja bilo vezano za donošenje rješenja, tu ćeš morati donijeti neko rješenje) ili ćeš dobiti set pitanja na koja moraš odgovoriti. Nakon toga, odeš do "svoje" tajnice sa riješenim zadatkom i ona te odvede do tvog ispitivača za posebni dio. Kada završiš s usmenim, ponovno odeš do nje i ona te tada počinje usmjeravati ispitivačima iz općeg djela. Osim iz EU, svi ostali ispitivači ispituju dva predmeta. Tako je jedan ispitivač iz Ustava i Sustava državne uprave, jedan iz Službeničkih odnosa i Sustava lokalne i područne (regionalne) samouprave i jedan iz Upravnih postupaka i upravnih sporova (znan i kao ZUP/ZUS) i Uredskog poslovanja.
Što se samog načina ispitivanja tiče, zaboravite na fakultetski način ispitivanja jer nema veze s ovime. Kada kažem fakultetski, mislim na to da ti se nekada (s pravom) čini kao da te žele srušiti. Moji ispitivači su svi do jednoga bili maksimalno fer, pristojni i normalni. Taj neposredan pristup i mirnoća su mi uvelike smanjili stres, "opustili" me i smirili. To ne znači da ćeš proći ako ne znaš, jer nećeš, ali ako znaš neće te gnjaviti, nego ti završavati rečenice ili te prekinuti. Ako ne znaš, postaviti će ti potpitanje ili te barem usmjeriti ka pravome odgovoru. Ono što je još ogromna razlika između faksa i DSI je da će ispitivači cijeniti, a neki čak i forsirati da daš odgovor svojim riječima. Moja ispitivačica iz Službeničkih odnosa nije nikako drugačije niti htjela. Mislim moraš imati znanje i što točno spada pod gdje, ali je željela da na pitanja odgovaramo kroz ono što smo naučili ili iskusili na poslu kojem smo bili.

Sad kad je sve gotovo, mogu reći da mi je taj ispit mi je bio jedno od najstresnijih iskustava u životu. Te subote sam bila toliko rastresena, da sam ujutro kada sam se šminkala, stavila noćnu kremu za lice, a to sam shvatila tek kada sam se vratila i vidjela je otvorenu. Možda je bilo stresno zbog malo vremena koje mi je bilo na raspolaganju, ali kada bolje razmislim, da sam imala više vremena, opet bi jednako učila. Danas s nekoliko sijedih vlasi u kosi više, mogu reći da sam imala dovoljno vremena za učenje, da sam dovoljno znala, ali isto tako mislim da sam imala i sreće s ispitivačima.

Za kraj, par nejasnoća koje vidim da često uzrokuju nesporazume:
- rješenje o datumu DSI dolazi na adresu vašeg poslodavca, ne vama, u dva primjerka, jedan od ta dva primjerka vam poslodavac mora uručiti (prije polaganja, naravno)
- pitanja koja se nalaze na stranici Ministarstva uprave su posve dovoljna za učenje. Neće vas pitati baš po tim pitanjima, ali njima je pokriveno čitavo gradivo
- ono što u svakome slučaju olakšava pismeni dio posebnog djela je da možeš ponijeti sve materijale koji ti mogu pomoći: nacrte rješenja, zakone koje koristiš, dopise koje si slao... sve!

Ako imate nekih pitanja, slobodno mi se obratite na mail neongreen.bike@gmail.com ili tu ostavite komentar
b, Dora

No comments:

Post a Comment

Thank you for stopping by and reading my blog.
Feel free to leave a comment, opinion or advice.
Dora

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...